5 tips om minder hooi op je vork te nemen

Hoe kan je minder hooi op je vork nemen?

Ben jij iemand met heel wat interesses? Is het jouw motto om “een leven lang te leren”? Hou je ervan om nieuwe informatie te verzamelen? Wil je graag deel uitmaken van nieuwe initiatieven en neem je soms al wel eens wat te veel opdrachten aan?

Word je soms wel eens overweldigd door alle informatie die binnenkomt via app notificaties, e-mail, sms, …

Krijg je stress omdat je nog zoveel te doen hebt zoals bepaalde opdrachten opvolgen of een reactie sturen naar mensen?

Lees dan zeker verder, want in deze blog delen we 5 waardevolle tips om minder hooi op je vork te nemen.

Het goede nieuws is dat je waarschijnlijk zeer gedreven bent, dat je heel wat plannen hebt voor de toekomst en je het niet erg vindt om veel te werken of druk bezig te zijn. 

Maar wat als het jou even allemaal teveel wordt? Als jouw vork met hooi niet gewoon vol ligt, maar je soms niet meer de kracht vindt om die vork met hooi nog te dragen. Of misschien vallen er wel regelmatig plukjes hooi af en begin je foutjes te maken.

Tijd om actie te ondernemen dus. Minder hooi op je vorm nemen, mijn tips.

Tip 1: Tel tot 10 vooraleer je toezegt op een volgende opdracht

Heb je de neiging om meteen te reageren als in een vergadering wordt gevraagd wie de leiding wil nemen? Ook al denk je bij jezelf dat je deze keer niet meteen je hand zal opsteken, toch voel je dat je hand de lucht in schiet wanneer die vraag wordt gesteld. Een tip hierbij is om tot 10 te tellen en even af te wachten. Natuurlijk is het ok om er bij te willen zijn en op de hoogte te blijven van de vooruitgang, maar dat wil nog niet zeggen dat jij het project moet trekken. Dus de volgende keer dat wordt gevraagd wie een bepaalde taak op zich wil nemen tel je gewoon tot 10. Dat geeft jou de kans om na te denken of je deze opdracht wel echt wil en bovendien krijgen anderen ook de kans om te reageren. Win-win situatie dus.

Tip 2: Schrijf je uit op nieuwsbrieven

Als je zowat alles interessant vindt, dan is de kans groot dat je bent ingeschreven op heel wat nieuwsbrieven. Deze kunnen te maken hebben met je job, maar ook met interesses in je privéleven, hobby’s, interessante aanbiedingen, …

Deze nieuwsbrieven zorgen er niet alleen voor dat je informatie ontvangt die interessant is, maar er komt bovendien ook heel wat informatie binnen die je niet gevraagd hebt en die ervoor zorgt dat je takenlijst nog langer wordt. Je mailbox gaat ervan uitpuilen, waardoor je een extra gevoel van druk of stress ervaart. Vooral als je een mail zitten binnenkomen die interessant lijkt, maar waarvoor je nu geen tijd hebt en die je dus aanvinkt als “later te lezen”. 

Schrijf je uit op nieuwsbrieven die je sowieso toch niet leest. Vraag jezelf af: welke meerwaarde heeft deze nieuwsbrief nog voor mij? Is het omdat ik geen informatie wil missen? Lees ik deze nieuwsbrief ook echt? Wat haal ik uit deze nieuwsbrief?

Je kan dit in één keer doen en meteen grote kuis houden in je mailbox of je kan systematisch bij het ontvangen van een nieuwsbrief die vragen stellen en je zo geleidelijk aan uitschrijven.

Tip 3: Schep orde in de chaos

Als je takenlijst nogal lang en overweldigend lijkt en je een constante druk voelt van alles wat je nog moet doen, dan is het de moeite waard om je taken op te lijsten.

Zo kan je ze indelen in verschillende categorieën. Je kan categorieën maken op basis van urgentie, maar je kan ook kiezen om te groeperen per werkgebied. Is het een taak voor je privéleven, je huishouden, administratief, werkgerelateerd, …?

Er bestaan super handige applicaties om je takenlijst op te stellen. Zoek hierin wat voor jou het beste werkt. Je kan je taken in een agenda neerschrijven om er een tijdslimiet aan te koppelen, maar het kan evengoed een overzicht op bijvoorbeeld post-its zijn. Je kan ook helemaal digitaal gaan met een herinnering in je kalender. 

Het kan even zoeken zijn welke methode voor jou het beste past. De ervaring leert dat wanneer je takenlijst ook echt wordt neergeschreven of getypt, de spanning vanzelf al wat minder wordt. Als je neerschrijft wat in je hoofd zit, krijgt je hoofd wat meer ruimte en door het visueel te maken krijg je een beter overzicht van je taken.

Tip 4: Maak een planning

Er zijn ongelooflijk veel wetenschappelijke studies die aantonen dat multitasken niet werkt. En toch denken we vaak beter te weten en voeren we tegen beter weten in verschillende taken tegelijk uit. We hebben onze takenlijst in ons hoofd en de dag strekt zich voor ons uit. Het voelt enerzijds alsof we een zee van tijd hebben en anderzijds denken we aan alle taken die nog op ons liggen te wachten en hoe we dat in godsnaam gaan klaarspelen.

Om de druk voor jezelf wat weg te nemen en ervoor te zorgen dat je geen extra taken aanneemt die je er eigenlijk niet kan bij hebben, is het belangrijk om een planning te maken. Plan, op basis van je takenlijst uit tip 3, in je agenda tijdsblokken in die je nodig hebt om een bepaalde taak tot een goed einde te brengen.

Zo krijg je niet alleen een overzicht van wat nog allemaal dient te gebeuren, maar je krijgt ook een beter zicht op de tijd die je nog vrij hebt. Als jij iemand bent die nogal snel te veel hooi op zijn vork neemt, dan is dit een handige methode om te kunnen zien in je agenda hoe druk je het hebt. Als iemand jou dan vraagt of je nog wat ruimte over hebt, dan kan jij beter inschatten of je deze er al dan niet nog kan bij nemen.

Tip 5: Plan je sociale media tijd in

Controleer jij ‘s ochtends voor het opstaan je sociale media? Gebeurt het wel eens dat je op tijd wakker bent, maar je dan ineens moet haasten omdat je de tijd uit het oog verloren bent? Vind jij het ook zo moeilijk om te stoppen met scrollen op sociale media, waardoor je van de ene bron van informatie wordt doorgestuurd naar de volgende?

Ook je tijd op sociale media kan je inplannen. Het lijkt soms anders, maar je hoeft niet alomtegenwoordig te zijn op sociale media. Ook niet als je online een business hebt of je sociale contacten voornamelijk via deze weg onderhoudt. Het is best ok om eens een paar uur te wachten met reageren op een bericht of een post van iemand. Plan voor jezelf 1 à 2 momenten op sociale media in en zet je notificaties verder uit. 

Het kan een uitdaging zijn, maar geef het een kans. Wie weet heb je wel het gevoel dat die vork met hooi al meteen een heel stuk lichter is.

Minder hooi op je vork nemen, slot

Het kan uitdagend zijn om al deze tips in één keer toe te passen. Misschien zijn er tips die jij al toepast en heb je in deze blog nog een extra tip gevonden. 

Iedereen is anders en wat voor de ene werkt, werkt daarom niet voor de andere. Daarom is het belangrijk om voor jezelf uit te zoeken wat voor jou werkt, welke aanpassingen je eventueel kan doen om deze tips toepasbaar te maken op jouw leven.

Het is ook geen alles-of-niets verhaal. Elke kleine stap die jou onderweg helpt naar minder stress is een stap. Ook het lezen van deze blog. 

Je hoeft dit allemaal niet alleen te doen. Je kan bijvoorbeeld een buddy zoeken om je hierin te ondersteunen. Als je graag eens een blik van buitenaf hebt op jouw persoonlijke situatie, dat kan ook. Neem dan contact op via lieselot.detant@groepspraktijk.groeistof.be voor een vrijblijvend gesprek.

Over de auteur:

Lieselot gelooft in mensen en in hun mogelijkheden. Maar ze beseft ook dat heel wat mensen nood hebben aan het besef dat het ok is om niet perfect te zijn. Dat is precies waar ze zich op richt tijdens coaching sessies. Lieselot combineert een job als apotheker met haar passie voor coaching, omdat ze gelooft dat de combinatie van wetenschap en intuïtie een hele mooie meerwaarde biedt aan haar cliënten. Haar grootste sterktes? Ze heeft een luisterend oor, staat voor je klaar zonder oordeel en cliënten verwijzen naar haar als rustbrenger, door haar zachte en rustgevende stem.

https://groepspraktijk.groeistof.be/werk/

https://lieselotdetant.groepspraktijk.groeistof.be/

Leave a Comment