Ontladen

By Evelien Verbinnen

HELP?!? Ik ben helemaal leeg op het einde van mijn dag!

Er komen van ’s morgens af aan behoorlijk veel prikkels binnen. Je merkt alles op, bewust of onbewust. Je voelt de energie van anderen, je voelt de sfeer haarfijn aan.

En wanneer het tijd is om na je werk naar huis te gaan ben je misschien al helemaal leeggelopen.

Thuis staat er misschien ook nog heel wat te doen. Je weet niet waar eerst te beginnen. Je bent eigenlijk niets meer waard.

STOP!

Bouw al doorheen je dag hele kleine momenten in waar je even op jezelf kan komen, waar je even kan ontladen.

  • Vooraleer je naar het werk vertrekt kan je al heel even bij jezelf aftoetsen hoe het gaat. Heb je kinderen? Doe het alvorens ze wakker zijn. Zet je even neer, sluit je ogen en leg de focus op je ademhaling. Neem heel even die tijd voor jezelf.
  • Bouw tijdens het werk ook die momenten in. Achter de computer, of even naar het toilet. Zet je neer en voel dat je ademt. Zucht eens diep en neem heel kort de tijd. Zet desnoods een alarm op je gsm dat je eraan herinnert om jouw korte ontladingsmomenten te nemen.
  • Gebruik je middagpauze om even naar buiten te gaan als dat lukt. Al is het maar even om buiten te zijn en de lucht op te snuiven. Kan je een korte en rustige wandeling doen is dat nog beter. Zit je in een omgeving met heel erg veel drukte, zoek dan eventueel een ruimte waar je even alleen kan zijn, zet even een hoofdtelefoon met rustige muziek op. En zak eventjes. Gebruik hiervoor relaxatiemuziek of natuurgeluiden. Iets wat je gehoor ontprikkeld. Zoek hier niet nog meer prikkels op.
  • Ga na het werk kort even wandelen. Tien minuutjes het blokje om. Even naar het bos of het park als dat in buurt is. Of ga bij thuiskomst weer eventjes zitten … en ademen.
  • Begrens goed af wat je nadien nog doet. Plan jouw momentje in. Doe iets waar jij plezier uit haalt. Iets wat je energie geeft. Het hoeft geen uren te duren, een halfuurtje is al voldoende. Maar plan jouw momentjes in.
  • Baken ook goed af wat je de rest van de avond nog doet. Ga je strijken, poetsen, het huiswerk van de kinderen begeleiden, nog werken, … Verdeel het met je partner. Maar begrens het. Ga je strijken? Plan in hoe lang en stop dan ook.
  • Zorg, voordat je gaat slapen dat je ook nog even ontspant. Kruip niet recht van je bureau je bed in. Maak je hoofd even leeg. Dat bevordert ook je slaap. Want die heb je ook nodig om weer volledig te herstellen en op te laden voor de volgende dag.

Zorg dus voor prikkelarme ontladingsmomenten. En wanneer je ze consequent en regelmatig inplant, zal jouw energieniveau doorheen de dag stabieler blijven. Je prikkelniveau zal stabieler blijven. Op die manier zal je veel sneller recupereren van de prikkels die je moet verwerken.

Wil je ook meer weten over hoe je kan ontladen? En hoe het jouw leven op een positieve manier kan veranderen? We nemen graag de tijd voor al je vragen, angsten en twijfels. Maak een afspraak.