waardevolle en uniek pauze tijd

Waar ben ik nu beland?

Dit is een vraag die me nu al even bezig houd. We leven momenteel in een maatschappij vol verwachtingen die ervoor zorgen dat het haast onmogelijk lijkt om nog te kunnen volgen. Er wordt ons druk opgelegd vanuit onze omgeving, vanwege tijdsgebrek of (niet in het allerminst) door onszelf. We moeten allemaal constant voldoen aan wat “normaal” is. We mogen niet te lang stilstaan en moeten vooral gewoon verder blijven gaan. Onder invloed van deze druk en stress vergeten we stelselmatig de meest belangrijke dingen en momenten voor onszelf en onze omgeving: hoe groter de stress, hoe minder zelfzorg we hebben.

Eventjes wat water drinken, een yoghurtje eten, plaspauze, een gesprekje met een collega, een kleine wandeling, enz. Energie-gevende dingen zorgen ervoor dat je dag minder zwaar is en dat je kan recupereren. Ze geven ruimte om tot rust te komen. Binnen mijn praktijk, merk ik steeds meer dat mensen zich verloren voelen door een gebrek aan tijd en halsstarrig op zoek zijn naar de pauze-knop. Misschien kunnen de volgende tips jou de nodige ondersteuning bieden om de dag minder tijdrovend te laten aanvoelen:

Niet snoozen

Zet je wekker en beloof jezelf wanneer je gaat slapen vanavond, dat je de volgende ochtend niet gaat snoozen. Als je te laat opstaat, en jezelf druk moet opleggen om op tijd op het werk te geraken, dan is dat meteen al een stresserend begin van de dag en dat zet meteen de toon voor het verdere verloop van die dag.

Stretch 1 tot 10 minuten

Rek jezelf goed uit, draai even met je schouders, met je polsen en met je hoofd. Hierdoor kan er meer energie vrij door je lichaam stromen en zorg je ervoor dat je jouw lichaam flexibel houdt. Merk je tijdens de oefeningen in de ochtend dat een bepaald gebied erg stijf is, doe dan gedurende de dag kleine, specifieke oefeningen om daaraan te werken. Ga stapsgewijs te werk, maar stop wanneer de stretchoefeningen pijnlijk zijn of worden. Dan kan je beter even rusten of een minder belastende oefening uitzoeken.

Laat je niet gek maken door alle prikkels onderweg

Als je naar het werk gaat, neem dan zoveel mogelijk rust en ontspanning met je mee. Ga je met de auto, rij dan niet te snel, sta je in de file, luister dan naar ontspannen muziek of zing lekker mee met je favoriete nummer. Ga je te voet of met de fiets, kijk dan goed om je heen, geniet van je omgeving. Adem bewust de frisse lucht in. Reis je met het openbaar vervoer, glimlach dan naar je medepassagiers. Laat je vooral niet gek maken door alle prikkels om je heen.

Sociaal contact is een belangrijke ontlader: even je hart luchten, tot rust komen, ventileren.

We laten iets los, laden onszelf op, voelen ons gehoord, wisselen ervaringen uit, geven en krijgen waardevolle tips. En zo stapelen er zich geen onnodige negatieve gevoelens op over onszelf of anderen in onze omgeving.

Gun je hersenen rust

Doe iets wat weinig concentratie en inspanning vergt en waar bij voorkeur geen smartphone, televisie of computer aan te pas komt. Yoga en meditatie zijn een goede combinatie om lichaam en geest optimaal met elkaar in verbinding te brengen.

Wissel al die mentale inspanning af met een fysieke activiteit.

Je bezorgt er je hersenen een gezonde portie zuurstof mee en kan er heel wat opgebouwde frustratie en spanning in kwijt. Een korte wandeling met een goede vriend of vriendin kan al wonderen doen.

Geef je nachtrust een boost door ‘s avonds te douchen

Uiteraard is ’s avonds douchen of badderen geen wondermiddel of oplossing tegen slaapproblemen. Het is wel een fijne en rustgevende gewoonte met een bewezen positieve invloed op je slaap. Zonde om er geen uitgebreid gebruik van te maken toch?

Het kan al een kleine houvast geven om te weten dat er misschien wel een tip bij zit die jij kan gebruiken. Iets waar je steeds naar kan terug grijpen. Een houvast die jou helpt om drukke dagen door te komen. Want iedereen heeft het recht om zich goed te voelen en zich volledig te ontspannen, zonder constant in een rollercoaster van verwachtingen te moeten leven.

Jij bent waardevol, uniek en een absolute meerwaarde voor jouw omgeving.

En dat mag je gerust meermaals per dag tegen jezelf zeggen.